Пам'ятка для батьків агресивних дітей
В основі плідного партнерства «батько-дитина» (а дитячо-батьківські відносини і є партнерські) лежать кути чотирикутника:
1. душевна теплота
2. прищеплення почуття власноі гідності
3. взаємна повага
4. чіткі правила
При гармонійному дотриманні цих граней дитина може вирости повноцінною психологічно здорової особистістю.
Дитяча агресія - найбільш часто викликає тривогу у педагогів і батьків. У поведінці і вчинках дитини батьків дуже часто хвилюють реакції непослуху. Варто відзначити, що і в такій проблемі можна знайти позитивну сторону: дитина відкрито виявляє наявність опрацьованою проблеми, а значить є можливість вжити заходів. Агресією і «поганою» поведінкою дитина привертає до себе увагу.
Про агресивному і неслухняного поведінці варто знати наступне:
· Завжди мають причину, найчастіше в стилі дитячо-батьківських відносин
· Є для дитини засобом для отримання чого-небудь, будь то увагу батьків, допомога чи елементарна ласка
· Є при цьому сигналом внутрішнього дискомфорту
Що потрібно знати про причини неслухняного й агресивного поводження дитини:
1. У більшості випадків дитина неслухняний і агресивний, так як він -
А. ображений на себе за яку-небудь невдачу чи неуспішність. Дитяча неуспішність у якій-небудь області (успішність у школі, стосунки з однолітками та ін) - це одна з причин агресії
Б. ображений на значущих дорослих через неуважність з їхнього боку. Часто дитини і балують, і грають з ним, проте увагу для дитини - це емоційний комфорт і душевне тепло. Запитайте, ніж засмучений ваша дитина, поговоріть з ним, обійміть його. Йому дуже важлива ваша підтримка і схвалення у всьому, особливо що стосується дітей дошкільного та молодшого шкільного віку - батьки і педагоги, їх думка є для них основними критеріями.
2. Холеричний темперамент (імпульсивні, дратівливі діти), особливості нервової системи
3. Ні знань, як реагувати у складних ситуаціях
4. Захист від відбуваються неприємних подій
5. Наслідування поведінки однолітків
6. Агресивна поведінка в сім'ї і у відносинах батьків
Ці причини можуть також бути причинами яскравих спалахів агресивності і непослуху , коли дитина некерований і впадає в лють. Звичайно ж, якщо з дитиною таке відбувається, значить,
він відчуває внутрішній дискомфорт, викликаний вищевказаними причинами.
Що потрібно знати про шкідливість, упертості і негативизме (відмову виконувати будь-які правила):
· Вони проявляються як цілком закономірне явище у дітей 6-7 років, так як вони пізнають світ і хочуть стати більш самостійними.
· Є в будь-якому випадку реакцією на дорослих, не маючи відношення до діяльності, виконуваної дитиною (будь то небажання зав'язувати шнурки, обідати чи йти в дитячий сад). Негативізм і впертість - це «обмацування кордонів» у відносинах з дорослими, одна з форм пізнання світу. Дуже важливо не упустити цей момент і проявити наполегливість, щоб дитина знайшла для себе ці межі.
Як реагувати на вперте поведінку? (Якщо поведінка дитини не пов'язано із заходами безпеки (користування побутовою технікою, електроприладами і складною технікою та ін)
- Головне - проявити терпимість і спокій в поясненні дитині що добре і що погано, в цей період дуже важливо закласти уявлення про нормах поведінки. Не кричіть, а пояснюйте доступним для дитини мовою;
- погоджуйтеся з тим, що вам не подобається («не чисто зуби", "не обідай», «не йди в садок»). Більше шансів, що за відсутності «не» - висловлювань і докорів дитина виконає ваше прохання;
- в ситуації неодобряемого вами вибору спробуйте погодитися з вибором дитиною, покажіть йому, що поважаєте його думку. Можливо, він, не вміючи користуватися наданою свободою, звернутися до вас за допомогою, і ви допоможете зробити йому розумний вибір.
- не забувайте давати сигнал про те, що поведінка вам неприємно, не подобається і ви не схвалюєте його
- Пояснюйте неприйнятність такої поведінки
Як не можна реагувати на агресію і непослух?
· Агресією по відношенню до дитини, словесної і фізичної
· Покараннями в жорсткій формі
· Заборонами
· Погрозами
· Криками