Сучасні підходи до організації методичної роботи як складової післядипломної педагогічної освіти у ДНЗ.
Однією з найважливіших особливостей творчості
педагога є те, що об’єкт його праці – дитина – повсякчас змінюється, завжди новий, сьогодні не той, що вчора.
Наша праця – формування людини, і це покладає на нас особливу відповідальність, яку ні з чим не зіставиш.
В. Сухомлинський
Сучасний вихователь має чітко усвідомити цінності освіти та виховання, бути здатним до розуміння і сприйняття різних думок, напрямів, течій, творчо втілювати нові ідеї. Компетентному фахівцю мають бути притаманні принаймні три відмінні якості:
· ефективність на робочому місці (продуктивність, якість, здатність до змін, внесок у досягнення загальних цілей дошкільного навчального закладу);
· мобільність у процесі самовдосконалення;
· розвиток персональних рис і загальних ключових навичок, необхідних для успішної роботи з дітьми . Для цього йому слід забезпечити свободу дій і незалежність у використанні конкретних методик, стимулювати прагнення до змін, сприяти розвитку творчого інноваційного потенціалу, високого культурно- естетичного рівня, освіченості.
Методична робота має бути пошуково-дослідницькою, а не просвітницько-пропагандистською чи інформативною. Чим зумовлена переорієнтація методичної роботи в дошкіллі?
По- перше, згадаймо слова С.Русової: «Дошкільне виховання постійно йде вперед,Оскільки розвивається психологія, оскільки росте, змінюється і практика дошкільного виховання…Садівниця мусить іти завжди вперед, прислухаючись… до нових гасел, які пролунають у справі виховання відповідно до певних настроїв, течій суспільного життя».
По-друге, така переорієнтація зумовлена нормативними документами, які визначають концептуально нові напрями в навчально-виховній роботі з дітьми. Основний документ розвитку освіти в Україні, яким є Національна доктрина розвитку освіти, передбачає запровадження особистісно орієнтованих навчально-виховних технологій. На це спрямовують і зміст Базового компонента дошкільної освіти в Україні, й основні положення Закону України «Про дошкільну освіту».
По- третє, на це впливають інновації в освіті.
Одним з основних завдань керівників усіх ланок дошкільної освіти є плекання творчої особистості дошкільного працівника. Відповідно до особистісно орієнтованого підходу до методичної роботи необхідно реалізувати не лише бажання, а й здібності кожного педагога. У зв’язку з цим доцільно провести діагностування педагогічних працівників за рівнем пізнавальних здібностей, скориставшись психолого-педагогічними тестами та допомогою психолога.
Обираючи особистісно орієнтовану модель у роботі з педагогічними працівниками, в методичній роботі різних рівнів (районній, міській, внутрішньосадовий) варто керуватися такими принципами: систематичності, концептуальності, перспективності, компетентності, особистісної спрямованості. Це дасть змогу створити атмосферу, в якій кожен педагог прагнутиме до професійного удосконалення.
Провідну роль слід відвести науково-теоретичній та практичній підготовці.
Як свідчить досвід, без глибоких теоретичних знань і системи практичних навичок лише любов до дітей не зможе розвинути в педагогів інтелектуальні здібності та високий професіоналізм. Тому під час підготовки педагогічних працівників з орієнтацією на компетентність важливо врахувати:
*рівень знань і умінь фахівця;
*критерії ефективності виконання професійної роботи;
*ситуації, які моделюють шляхи забезпечення ефективності навчально- виховного процесу.
Надзвичайно важливим для керівника дошкільного закладу є формування навичок самостійної роботи, яка починається з уміння аналізувати та самостійно оцінювати результати праці, а також з активізації внутрішнього стимулу до постійного поповнення знань. Це основа до виникнення професійного інтересу. Він є першою життєвою потребою для особистості, спонукає до оволодіння професійними знаннями, навиками, вміннями, викликає до реалізації своїх нахилів, здібностей. Із цією метою доцільно рекомендувати вихователям:
· систематично ознайомлюватися з психолого-педагогічною літературою, збирати відповідну інформацію;
· вивчати досвід колег, відвідуючи заняття;
· поглиблено працювати над певною темою, проблемою, проектом;
· брати участь у різних формах методичної роботи;
· активізувати пошукову діяльнсть;
· розробляти власні методики, дидактичні матеріали;
· готувати статті, реферати, доповіді;
Суттєвим для педагога – дошкільника є вміння працювати з інформацією, шукати й застосовувати її на практиці.Орієнтований алгоритм роботи з нею може бути таким:
· добір;
· аналіз;
· класифікація;
· систематизація;
· створення інформаційного банку даних з освітянських дошкільних проблем;
· визначення форми реалізації інформації.
Отже, сучасний вихователь має знати основи трудового законодавства; нормативні документи, які стосуються дошкільної освіти; мету, напрями, завдання дошкільної освіти; особливості розвитку особистості дитини дошкільного віку; сучасні тенденції, підходи, технології виховання та розвитку дошкільників; традиції народу;правила безпечної поведінки для дорослих та дітей; принципи, методи та засоби педагогічного впливу на вихованців; оволодіти психологією та етикою спілкування як з дорослими, так і з дітьми. Крім того, вміти опрацьовувати документи про освіту, вибирати суттєве. Головне; аналізувати процес розвитку та виховання дошкільників; проводити індивідуальну роботу з дітьми; оцінювати власну діяльність, бути самокритичним; створювати позитивний емоційний мікроклімат у групі;спонукати дітей до творчості.
Зважаючи на це, методичні служби в роботі з педагогічними працівниками мають спрямувати зусилля на :
*вивчення рівня готовності до роботи в нових умовах;
*забезпечення умов для професійного зростання;
*створення професійного інформаційного та освітньо- методичного середовища;
* популяризацію сучасних освітніх технологій у дошкіллі;
* інформаційно-методичну підтримку нових форм, методів і засобів навчання та виховання;
*опрацювання елементів освітніх технологій та розроблення іх авторськиї модифікацій, адаптованих до конкретних умов;
*корекцію напрямів самоосвітньої роботи ;
*опанування методикою вивчення, узагальнення та популяризації педагогічного досвіду;
*пошук і підтримку молодих творчих та обдарованих педагогів;
*розвиток контактів та співробітництва педагогів різних регіонів;
* надання консультативної допомоги.
З метою реалізації означених вище завдань під час складання річного плану варто розробити комплексну цільову програму. Комплексна цільова програма містить вступ, теоретичне обгрунтування, план дій і перелік необхідних умов для реалізації. Вона може бути окремим документом, частиною річного плану або плану розвитку ДНЗ. Як правило, програма затверджується педагогічною радою й конкретизується у планах методичних об’єднань та інших документах.
Професійна підготовка може здійснюватись за модульним принципом. Модуль відображає завершений обсяг інформації про державні нормативні освітянські документи, наукову психолого-педагогічну літературу, що стосується проблем розвитку та виховання особистості дитини дошкільного віку.
Отже, для підвищення рівня професійної компетентності фахівців роботу методичних служб усіх рівнів із педагогічними працівниками можна згрупувати в кілька змістових модулів:
а). Інформаційний, спрямований на доведення до педагогів нормативно-правових і державних документів, даних про особливості розвитку сучасних дітей, на ознайомлення з психолого-педагогічною та методичною літературою, теоріями вітчизняних та зарубіжних педагогів минулого й сучасних, новими технологіями, інноваціями в освітній галузі;
б). Змістовий, мета якого – підготувати педагога до активного самостійного навчання. Важливими завданнями є формування навичок критичного мислення та оцінювання власного досвіду, продумування й укладання програми самовдосконалення.
в). Практичний, дасть змогу педагогам побачити реалізацію теоретичних положень у практичній площині та бути її активним учасником.
Творчо організована методична робота сприяє професійному зростанню педагогів, стимулює їх до збагачення та ефективного використання професійних знань, допомагає аналізувати власну діяльність, самовдосконалюватися. В результаті матимемо духовно розвинену особистість, творчого педагога, творче методичне об’єднання, творчого керівника дошкільного закладу, творчого вихователя, який спрямовуватиме зусилля на всебічний творчий розвиток особистості дитини.