Дошкільний вік – це період, коли відбуваються найбільш інтенсивні процеси росту і розвитку організму, формування особистості дитини. Саме в цьому віці закладаються основи майбутнього стану здоров’я, фізичної підготовленості, розумової діяльності, які вкрай необхідні для всебічного гармонійного розвитку дитини.

Фізичне виховання пов'язане з іншими виховними аспектами, оскільки, як зауважував В. Сухомлинський, турбота про здоров'я дитини є не просто комплексом санітарно-гігієнічних норм і правил, а передусім турботою про гармонійну повноту всіх її фізичних і духовних сил.

Стан здоров'я дитини є передумовою її успіху в будь-якій діяльності, адже повноцінний фізичний розвиток забезпечує загальну високу працездатність організму. Рухова діяльність сприяє розвитку системи аналізаторів, активізує роботу органів чуття, прискорює розвиток мовлення, допомагає формуванню розумових дій. Дитина вправляється у пізнанні навколишнього світу, у неї розвиваються просторові уявлення, розширюється кругозір. Заняття фізичною культурою і спортом загартовують її волю, активізують емоційну сферу.

Правильна організація фізичного виховання дітей сприяє пробудженню у них інтересу до рухової активності взагалі, а також до конкретних видів фізичних вправ. Розвиток інтересу до рухів відбувається на основі життєвої потреби дитини бути сильною, сміливою, спритною.

Засвоюючи правила гігієни, дитина набуває навичок культури поведінки, а організація фізкультурних занять з яскравим інвентарем, іграшками, у відповідному одязі розвиває естетичні почуття.

Рухова діяльність у процесі фізичного виховання готує дитину до трудової діяльності. На фізкультурних заняттях, під час ранкової гімнастики виховується дисциплінованість, виробляється прагнення досягти успіху, наполегливість. Успішна рухова діяльність у колективі однолітків, позитивна оцінка зусиль дитини дорослими, самоаналіз якості виконання вправ, радість співучасті у рухливих іграх — усе це сприяє розвитку емоційно-почуттєвої сфери.

Здорова, фізично розвинена дитина, як правило, вірить у свої сили, бадьора, життєрадісна, повноцінніше опановує принципи шляхетної поведінки у взаємодії з однолітками і дорослими, дбає про гармонійність свого буття, уважна до інших людей.

 

Варто пам’ятати кілька загальних правил:

  • Тривалість занять з молодшими дітьми повинна складати близько 5 хвилин, а зі старшими дітьми близько 10-12 хвилин
  • Не перенавантажуйте дитину – достатньо буде зробити до восьми вправ
  • Вправи слід робити в просторому провітреному приміщенні
  • Не розпочинайте ранкову зарядку одразу після того як дитина прокинулась, а важкість самих вправ має бути по наростаючій
  • Фізичне навантаження має бути систематичним, а не час від часу
  • Уважно слідкуйте за диханням дитини. Не можна, щоб вона затримувала подих
  • Не варто навантажувати дитину фізичними вправами, якщо дитина занедужала

Поради щодо виконання фізичних вправ:

  • Для початку краще розпочинати з однієї вправи для рук і плечового поясу. Потім зробити 2-3 вправи для тулуба і закінчити 2-3 вправами для ніг.
  • Вправи мають бути простими і не мають вимагати від дитини напруженої уваги
  • Важкість вправ має бути зростаючою. Тобто починати з простіших і з кожною вправою збільшувати навантаження
  • Силові навантаження для малої дитини варто проводити у формі гри, тоді їй буде цікаво
  • Вигадуйте для вправ веселі назви, наприклад: "качечка стрибає", "медведик лапками відганяє бджіл" тощо
  • Вправи варто робити разом з дитиною, стоячи обличчя до обличчя. Так ви будете дивитись, чи дитина правильно робить вправи. Та й дитині легше буде повторяти за вами
  • З часом у дитини виникнуть "улюблені" і "не улюблені" вправи. Тому ретельно спостерігайте, щоб кількість «улюблених» вправ не перебільшувало, адже треба, щоб м'язи розвивались рівномірно

Які вправи можна робити з дитиною дошкільного віку?

  • Спочатку, для розминки, виконується нетривала ходьба (30-50 с) у бадьорому темпі
  • Для профілактики плоскостопості треба походити на носках, як мишка, (лисичка, котик тощо), на внутрішньому та зовнішньому боці стопи (як клишоногий ведмедик). Триває 20-30 секунд, чергуючись із звичайною.
  • Біг у повільному або середньому темпі. Триває 30-40 секунд.
  • Присідання, тримаючи руки на колінах. Повторити 4-6 разів.
  • Мах руками вгору, піднімаючись навшпиньки, і мах руками, опускаючись на всю стопу. Повторити 10-12 разів.
  • Нахили вперед-назад, вліво-вправо. Повторити 3-5 раз в кожний бік
  • Махи ногами в сторону, не згинаючи коліна. Повторити 3-5 разів кожною ногою.
  • Стрибки по кімнаті спочатку двома ногами, далі на одній та іншій нозі. Всі вправи виконуються 30-50 сек.
  • Заминка - ходьба по кімнаті, плескаючи в долоні попереду себе, вгорі й позаду.

Зір потребує особливої уваги. Це теж орган, про який не можна забувати. Чим натренованіше буде око, тим менше ризику, що у дитини буде погіршуватись зір.
   Щоб зір дитини не страждав:

·        Дитина не має проводити за комп’ютером довше, ніж 30-40 хвилин поспіль.

·        Відстаньь до монітору має бути не меншою, ніж 20 см, але не більшою, ніж 1 метр.

·        Не можна сидіти за комп'ютером у повній темряві

·        Не можна читати, малювати, ліпити тощо при поганому освітленні

·        Не дозволяйте дитині користуватись телефоном, або іншими гаджетами під час руху транспорту, адже очі дитини втомлюються і розвивається короткозорість.

·        Не забувайте відвідувати раз в рік окуліста

·        Обов’язково включіть в раціон дитини , моркву, обліпиху, суницю, калину, журавлину, горобину, а також молоду картоплю, капусту, помідори. Ці продукти багаті на вітаміни А, В1, В2, В6, В12, С, які необхідні, щоб зберегти дитячий зір.

Вправи для очей:

  • Ці вправи слід робити після кожного разу, коли дитина перенавантажувала очі. Тривалість виконання вправ 5-6 хвилин.
  • Дитина міцно заплющує очі на 5 секунд, а потім різко відкриває очі і дивиться вдалину 5-7 секунд. Повторити 5-7 раз.
  • Дитина має швидко поморгати, а потім зарити очі і посидіти так 5-7 секунд. Повторити 4-5 разів.
  • Зробити 5 обертів оком за часовою стрілкою і 5 обертів проти часової стрілки.
  • Дитина дивиться 10 секунд вдалину, потім різко переводить погляд на предмет, що знаходиться на відстані кількох сантиметрів. Повторити 3-5 разів.